fyrabagareochensmet

Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

Födelsedagstårta till Martin!

Av fyrabagareochensmet - 13 mars 2012 20:15

  Hej!

Ikväll var det dags igen för ett tårtbak.

Martin fyller 40 i morgon och svärmor och svärfar kommer på middag.

Tänkte vi skulle fira Martin ordentligt med en rejäl tårta efter maten.


Tårtbotten har jag gjort på tre-glasvis

 

i det här fallet med tre ägg och lika mycket socker, 2 tck bakpulver och 1/3 cacao, 1/3 mjöl och 1/3 potatismjöl.

Bakas 35-40 minuter i 175 grader.

Blir en fantastisk tårtbotten som bara blir bättre om den får stå tills sig lite över natten.

 

Jag delade botten på tre delar, och la på det första lagret med fyllning, vaniljkräm uppvispat med grädde.

På andra laget hällde jag över lite jordgubbssaft för att fukta till själva kakan en aning och sedan bredde på ett tjockt lager med jordgubbsmousse, smaksatt med citron.

Ovan på det tredje laget kaka bredde jag ett lager med grädde och sidorna spritsades med chokladfrosting, som stelnar en aning i kylskåpet över natten. Innan den serveras ska jag skiva jordgubbar och lägga ovanpå tårtan.

 

Bild på den färdiga tårtan kommer imorgon....


Recept Chokladfrosting, även toppen till cupcakes:


170 gram smält choklad

1 dl turkisk youghurt

50 gr smör

5 dl florsocker


Vispa allt utom chokladen fluffigt. Rör sist ner chokladen. Om den ställs i kylen stelnar den och blir svåt att spritsa, gör den a la minute.



Recept Jordgubbsmousse:

3 gelantinblad/pulver läggs i blöt

1 liter jordgubbar, mosade och silade.Blandas med 2 tsk citronsaft.

1 äggvita vispas, 1 tsk citronsaft, och 1 dl socker vispas fluffigt.

Vispa 1 1/2 dl grädde lätt.


Rör ner gelantinet i bärpurén.

Bärblandningen rörs ner i äggoch sockerfluffet.

Till sist blandas grädden ner med luftiga tag.

Låt stå 1-2 timmar i kylen.


Lycka till! / Malin





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fyrabagareochensmet - 12 juni 2012 17:30

I morgon är det skolavslutning. En härlig dag på många sätt när alla får sommarlov men kan också kännas sorgsen då man skiljs åt, vänner och lärare. Sally slutar sexan och tyvärr kan ingen av oss gå på hennes avslutning. Jonna slutar fyran och kanske...

Av fyrabagareochensmet - 12 maj 2012 18:46

Snart är det middag tillsammans med Anders med familj. Martin har dragit ihop en fantastiskt bra pirogdeg och jag har fyllt. Vi gjorde 16 veg, röda linser och zucciniröra och 16 för köttätare, köttfärsröra med morötter och couscous.. Till detta en ...

Av fyrabagareochensmet - 9 maj 2012 20:17


Idag slutade jag tidigt..cyklade hem i regnet, hämtade ett paket på posten (nya badkläder till tjejerna - kom sommar, kom!!), slappade hemma en stund. Sen ramlade resten in och  Martin lagade middag. Idag åt vi en variant på tacos/chili..martin och j...

Av fyrabagareochensmet - 3 maj 2012 21:22

Ikväll har jag och Jonna bakat småkakor, som mina kära kollegor ska få smaka på imorgon förstås. Vi gjorde klassiska mandelrutor och små glutenfria kakor med sylt och en variant med blockchoklad. Å visst blev det några till oss alla hemma ocks...

Av fyrabagareochensmet - 18 april 2012 19:32

Hej!!   Idag slutade jag tidigt och fick lust till lite bakning, men eftersom både Sally och Jonna har bakat i dagarna två bestämde jag mig för att baka lite finkakor till mina underbara kollegor. När vi sliter som bara den varje dag är det tur a...

Ovido - Quiz & Flashcards