fyrabagareochensmet

Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

40-års party!

Av fyrabagareochensmet - 18 mars 2012 15:59


I veckan som gick fyllde Martin 40 som bekant. Han firades med tårta och sång som sig bör och här kommer en bild på den färdiga tårtan, som utlovat.

I går kväll hade vi 40-års fest för Martin hemma. 16 härliga, trevliga och sköna vänner på middag och kvällen avslutades nån gång runt 03. 

Martin hade gjort en tabbouleh, i grunden couscous med persilja, tomater, sultanrussin, citron och olja.

Till det 3 olika små piroger gjorda på filadeg som var fyllda med spenat och fetaost,  linsröra, och stark cornfärs.

Serverades med nybakat långpannebröd och en youghurtfressing smaksatt med spiskummin.

 

Dessertbuffén stod jag för, och på den fanns det Rockyroad, minibiskvier, en apelsinpetit four, chilitryffel, citroncurdpaj med italiensk maräng, ananas, chokladdoppade jordgubbar, vindruvor och kokostoppar.

 

Här kommer ett lätt recept på vansinnigt goda Rocky Roads.

Ingredienser:

En påse dumlekolor, som delad på hälften. En till två nävar med jordnötter. Två nävar minimarsmallows,

och 400 gr  70% choklad.

Smält chokladen i vattenbad och blanda i alla godsaker. Lägg ut på smörpapper och låt stå i kyl och stelna.

Bara att dela så stora bitar man vill ha.


Recept på nåt annat?  Säg till så kirrar vi det!

Ha en skön vecka! / Malin  

 
 
Ingela

Ingela

18 mars 2012 16:34

Recept på de små marängpajerna tack!

http://www.ingelaparrehnius.com

fyrabagareochensmet

18 mars 2012 17:16

Pajdeg till skalen.
4 dl mjöl 125 gr margarin 2 msk vatten.
Blandas och trycks ut i smörade formar.

Baka av i 175 gr i ca 20 minuter eller fin färg.

Svalna. Lägg önskad mängd lemon curd i botten. Använder färdig på burk.
Sen spritsar jag över italiensk maräng som jag vispat i vattenbad ca 10 minuter eller när marängen är tjock och hård, nästan trådig.
In i ugnen igen på 200 gr, nu kan det gå fort men bara en aning färg på toppen vill man ha.

Marängsmet: 3 äggvitor, 3 dl socker och några droppar ättika.
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fyrabagareochensmet - 12 juni 2012 17:30

I morgon är det skolavslutning. En härlig dag på många sätt när alla får sommarlov men kan också kännas sorgsen då man skiljs åt, vänner och lärare. Sally slutar sexan och tyvärr kan ingen av oss gå på hennes avslutning. Jonna slutar fyran och kanske...

Av fyrabagareochensmet - 12 maj 2012 18:46

Snart är det middag tillsammans med Anders med familj. Martin har dragit ihop en fantastiskt bra pirogdeg och jag har fyllt. Vi gjorde 16 veg, röda linser och zucciniröra och 16 för köttätare, köttfärsröra med morötter och couscous.. Till detta en ...

Av fyrabagareochensmet - 9 maj 2012 20:17


Idag slutade jag tidigt..cyklade hem i regnet, hämtade ett paket på posten (nya badkläder till tjejerna - kom sommar, kom!!), slappade hemma en stund. Sen ramlade resten in och  Martin lagade middag. Idag åt vi en variant på tacos/chili..martin och j...

Av fyrabagareochensmet - 3 maj 2012 21:22

Ikväll har jag och Jonna bakat småkakor, som mina kära kollegor ska få smaka på imorgon förstås. Vi gjorde klassiska mandelrutor och små glutenfria kakor med sylt och en variant med blockchoklad. Å visst blev det några till oss alla hemma ocks...

Av fyrabagareochensmet - 18 april 2012 19:32

Hej!!   Idag slutade jag tidigt och fick lust till lite bakning, men eftersom både Sally och Jonna har bakat i dagarna två bestämde jag mig för att baka lite finkakor till mina underbara kollegor. När vi sliter som bara den varje dag är det tur a...

Skapa flashcards