fyrabagareochensmet

Alla inlägg under april 2012

Av fyrabagareochensmet - 18 april 2012 19:32

Hej!!


Idag slutade jag tidigt och fick lust till lite bakning, men eftersom både Sally och Jonna har bakat i dagarna två bestämde jag mig för att baka lite finkakor till mina underbara kollegor. När vi sliter som bara den varje dag är det tur att alla har så nära till skratt. Och mycket garv är det.

Imorgon ska jag bjuda på Marängsurprise.

  

Idag gjorde jag en botten av havregryn, fylld med lemoncurd och toppades med italiensk mar'ng.

Pasade p] att baka lite frukostbullar till imorgon ocks].......och d'r funkar inte l'ngre mina tangenter.....

   Kram    


Recept till kakan

100 gr sm;r blandas por;st med 0.75 dl socker.

i med knappt 2 dl havregryn och knappt 2 dl mj;l.

Blanda till deg och tryck ut i smorda formar. Gr'dda ca 10 minuter i 200  gr. Ca 15 st.


Mar'ng

2 aeggvitor 2 dl socker n[gra droppar aettika vispas laenge i vattenbad till h[rd smet,

Lemoncurd laeggs i formarna, spritsa maraeng ovanp[. In i 200 gradig ugn, h;gt upp, n[gra minuter tills maraengen f[tt lte faerg. Lycka till!

 

Av fyrabagareochensmet - 3 april 2012 20:23

  Hej!

Det har inte bakats så väldigt mycket på sista tiden men idag var det dags igen! Roligt!

På Skärtorsdan fyller Sally år och detta ska smygfiras redan i morgon kväll så idag fick jag tillfället att baka en tårta tillsammans med Sally.Hon bestämde fyllningen och dekorerade tårtan själv.  Jag tycker den blev urvacker. Hoppas den smakar smarrigt också!

   

Kakan är en vaniljbotten som är fylld med Tobleronefluff och vaniljkräm också lite grädde förstås.

Marsipantäcke med Gumpaste rosor som vi har gjort själva. Dessa är lackerade med sockerlag och toppade med silver glitter.


Till påsk tänkte jag bjuda på PassionsMacarone så jag passade på att göra dom också, när jag ändå var igång....

och jag gjorde minivarianter..förstås.

Dessa godingar blev illgula med en fyllning av vitchokladkräm smaksatt med passionsfrukt.( Färgen syns inte så bra på bilden men kommer liksom matcha påskriset.)


Glad påsk på er allihopa!  /Malin 




Skapa flashcards